FAQ/ Ofte stilte spørsmål

Før leieforholdet

 

Under finner du svar på ofte stilte spørsmål og annen relevant veiledning for deg som leietaker, før leieforholdet har startet/ overtakelse er gjennomført.

 

Hva er en tidsbestemt leieavtale?

Hos oss benyttes tidsbestemte leieavtaler hvor det allerede fra starten av leieforholdet er avtalt og klart når leieforholdet skal avsluttes. En tidsbestemt leieavtale skal være på minst tre år om ikke annet kan avtales etter husleieloven. Ved utleie av tjenesteboliger eller studentboliger, har leier færre rettigheter enn ved leie av andre boliger. Dette må leier på forhånd ha fått opplyst skriftlig.


Kan en tidsbestemt leieavtale sies opp før den avtalte sluttdatoen? Kan det være bindingstid?

Ja, hos oss benyttes én tidsbestemt leieavtale primært med 3 måneders skriftlig oppsigelse og bindingstid.

  • Begge partene kan si opp leieforholdet med 3 måneders skriftlig oppsigelse.
  • Våre leieavtaler har 9 måneders bindingstid før den kan sies opp(9mnd. + 3 mnd.).
  • Oppsigelse sendes senest siste dag i måneden og løper fra den 01. i påfølgende måned etter mottak av oppsigelse. Husk at oppsigelse skal overleveres skriftlig.
  • En tidsbestemt leieavtale er imidlertid bare nødvendig å si opp dersom det er ønskelig å avslutte leieforholdet før leieavtalen utløper. Ved avtalt avslutningstidspunkt opphører leieforholdet automatisk.

Hva betyr det at leiligheten leies ut “as is”?

Boligen leies ut i den stand den er ved besiktigelsen jf. husleieloven § 2-5. Det innebærer at boligen bare har en mangel dersom den er i vesentlig dårligere stand enn leier etter forholdene hadde grunn til å regne med, eller dersom det er gitt manglende eller uriktige opplysninger om boligen, og det antas å ha virket inn på avtalen. Leiligheten overtas ryddig og rengjort, om ikke annet er avtalt. Vi råder alle til å befare leiligheten før man signerer leiekontrakt.


Er strøm og internett inkludert i husleien?

Strøm er primært ikke inkludert i leien og den enkelte leietager må selv tegne eget strømabbonement.

De fleste av våre leiligheter har lav basishastighet som gir deg muligheten til å utføre grunnleggende oppgaver på internett inkludert i husleien. Grunnpakken leveres primært av Lynet men også Get på noen eiendommer. Om man ønsker høyere hastighet er dette noe leietaker bestiller og betaler for selv, og dette bestilles direkte fra leverandøren.

Lynet veileder & infoskriv for beboere


Trenger jeg innboforsikring?

Du må selv besørge for innboforsikring. Utleier kan kreve at leier fremlegger forsikringsbevis med vilkår, og kvittering for betalt forsikring. Dersom leier velger å benytte sin forsikring etter at det har inntruffet en begivenhet som forsikringen dekker, skal også mulig skade på eiendommen medtas i den grad forsikringen dekker det.

Ved innbrudd/tyveri i leiligheten eller tilhørende bod, har du selv plikt til å utbedre eventuell skade på for eksempel dør/vindu eller få skade dekket gjennom innboforsikring. Ved skade eller tap som måtte oppstå ved brann eller vannledningsskade mv., er ikke utleier ansvarlig for utbedring eller erstatning utover det som dekkes av de forsikringer som leietager har. Skader eller tyveri, hvor det er mistanke om at gjerningsmannen har kommet til leieobjektet med nøkkel, og som således ikke dekkes av forsikringer, er heller ikke utleier sitt ansvar.


Hvordan stiller jeg sikkerhet(Depositum/ leiegaranti) for leieforholdet?

Leietakere hos oss kan velge mellom 3 mnd. depositum eller leiegaranti fra Nordic Guarantee, kostnaden for en slik leiegaranti er 12% av 4 måneder husleie.

  • Depositum/ leiegaranti fungerer som en sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet eller inventaret, manglende rengjøring ved utflytning og andre krav i forbindelse med avtalen.
  • Depositum/ leiegaranti for leieforholdet må være i orden innen overtakelsesdato, vi kan ikke gi ut nøkler dersom dette ikke er i orden.
  • Depositum: Depositumskonto opprettes primært hos Handelsbanken hvor konto bestilles av utleier. Husk å følge med på din e-post, kontoen må signeres elektronisk med bankid eller bankid på mobil.
  • Leiegaranti: Utleier vil oversende din signerte leiekontrakt til Nordic Guarantee som kontakter deg vedørende leiegaranti dokumenter og betaling. *For å kunne tegne leiegaranti kreves godkjent kredittsjekk uten betalingsanmerkning og norsk eller svensk personnummer.

For mer informasjon om leiegaranti, trykk her


Kredittsjekk ved leieforhold

Det blir alltid utført en kredittsjekk på leietagere og dette gjøres før inngåelse av leiekontrakt. En kredittsjekk er en kontroll av økonomien til en person og viser om en eventuell leietager er kredittverdig eller ikke. Typisk vil vi ikke inngå et leieforhold med en person med flere betalingsanmerkninger.


Når faktureres husleien og hvordan kan jeg betale?

Husleien betales på forskudd, senest den 1. i hver måned. Husleiefaktura blir sendt til deg ca. den 14 dager før forfall hver måned med forfallsdato den 1. påfølgende måned. F.eks. vil husleien for september sendes til deg ca. 14 dager før, med forfallsdato 01.09.

Vi tilbyr e-faktura og Vipps for betaling av husleie.

Vi tilbyr ikke betalingsutsettelse.


Hva må jeg gjøre når jeg skal flytte inn?

Overtakelse av leiligheten kan tidligst finne sted fra og med KL 12:00 den dato din leiekontrakt med oss starter. Du er selv ansvarlig for å reservere tidspunkt med ansvarlig forvalter. Vi anbefaler at du er tidlig ute da det fort kan bli fullbooket på populære dager.

Ved overtakelse møtes vi i leiligheten hvor vi sammen går igjennom leiligheten, fyller ut overtakelseprotokoll for overtakelsen, dokumenterer husrommets tilstand med bilder og signerer protokollen.

Leiligheten skal være forhåndssjekket av utleier, men det er viktig at du som leietaker også sjekker leiligheten for eventuelle feil, mangler eller avvik og gir beskjed til utleier.

Vi håper du vil trives i din nye bolig hos oss!


Hva skal jeg gjøre hvis jeg oppdager en feil?

Du må gi beskjed til utleier så fort som mulig. Det kalles å reklamere. I reklamasjonen må du fortelle hva som er feil og at du mener at utleier er ansvarlig. Du kan reklamere både muntlig og skriftlig. En skriftlig reklamasjon vil sikre deg bevis for at du har reklamert tidsnok. Hvis du ikke reklamerer tidsnok, kan du miste kravet mot utleier


Finner du ikke svaret du lurer på? Kontakt oss.