FAQ/ Ofte stilte spørsmål
Under leieforholdet
Under finner du svar på ofte stilte spørsmål og annen relevant veiledning for deg som leietaker, under leieforholdet.
Hvor finner jeg Husordensregler?
Gjeldende hovedhusordensregler kan leses her. Alle leietakere er pliktig å sette seg inn i husordensreglene, samt særlige bruksregler for de ulike fellesarealene.
Søppel, papp og papir:
Leietaker har ansvar for forsvarlig avhending av avfall. Det er derfor ikke tillat å legge fra seg søppel, papp, møbler etc. i korridorer, oppganger, eller på bakken rundt søppelanlegg. Dette anses som brudd på leieavtalen og kostnad for fjerning belastes leietaker.
- Alt søppel må legges i poser før du kaster det i søppelcontainerne.
- Ikke kast ting som ikke er i pose i containerne.
- Brett sammen papp og papir før du legger det i papircontainerne.
- Isopor og plast skal ikke i papircontainerne.
- Ikke sett søppel ved siden av søppelbrønnene.
- Har du ekstra mye søppel, må du levere det på gjenbruksstasjonen selv.
Hvor finner jeg Branninnstruks?
Alle leietakere skal sette seg inn i gjeldende branninnstruks, som du finner her
Brukerveiledning brannalarmsystem, utvalgte eiendommer:
Hvordan brannsikre leiligheten?
For å sikre våre boliger mot brann, er de utstyrt med vanlige røykvarslere og/eller detektorer knyttet til brannsentral og brannslukningsutstyr. Det er viktig at du sjekker dette regelmessig.
Branntilsynet anbefaler at røykvarsleren sjekkes 1 gang i måneden, og minst en gang i året. Dette gjøres ved å trykke på «test» knappen til den gir fra seg et pip. Lager den ingen lyd må batteriet byttes. Pilen på brannslukningsapparatet skal alltid stå på grønn. Gjør den ikke det, må du ta kontakt med utleier for å få et nytt. Vend apparatet opp og ned hver 3. måned for å opprettholde riktig trykk.
Les mer om brannsikkerhet her
Gebyrer og erstatningsansvar ved brudd på leiekontrakten og/ eller husordensreglene
Ved brudd på leiekontrakten, herunder husordensreglene, blir leietaker erstatningsansvarlig i henhold til husleieloven og leiekontrakten.
For enkelte typer kontraktsbrudd beregnes erstatningen i form av standardiserte gebyrer. Disse er beregnet på grunnlag av de kostnader og ekstraarbeid dette påfører utleier.
Ved forsinket tilbakelevering av boligen vil det også bli krevd erstattet merkostnader som påløper herunder eventuelle sakskostnader i forbindelse med tvangsfravikelse (utkastelse), kostnader med å skaffe ny bolig til neste som skulle ha flyttet inn «for sent gebyr», tapte leieinntekter, kostnader til innleide renholdere som ikke får tilgang for å sjekke boligen mv.
Melding om feil og mangler ved boligen eller fellesarealer
Alle feil eller mangler i boligen eller fellesarealene skal meldes fortløpende. Utleier vil følge opp eller registrere forholdet i sin vedlikeholdsplanen, ut fra av hvor kritisk forholdet er.
For rask og effektiv respons ber vi om at henvendelser blir rapportert ved å fylle ut Beboer kontaktskjemaet eller eller send til utleie@merkantilbygg.no
Hvordan kommer jeg i kontakt med vaktmester?
Ta kontakt ved å fylle ut Beboer kontaktskjemaet eller send e-post til utleie@merkantilbygg.no som avgjør om oppgavene skal delegeres til vaktmester eller andre fagfolk. Vaktmesterne våre jobber hver dag i ukedagene mellom kl.08:00-16:00. Du får hjelp så snart vi kan.
Merk at vaktmester kan gå inn på boligen dersom du ikke er hjemme for å fikse problemet. De har ikke mulighet til å avtale tidspunkt direkte med våre leietakere. Ved akutte situasjoner som vannlekkasjer eller lignende må du kontakte vektertjenesten umiddelbart!
Vi gjør deg oppmerksom på at manglende varsling i slike omstendigheter blir sett på som mislighold av leiekontrakten og kan føre til at du selv blir ansvarlig for evt. skader på boligen. Har du et akutt problem kan våre vektere hjelpe deg.
Når faktureres husleien og hvordan kan jeg betale?
Husleien betales på forskudd, senest den 1. i hver måned. Husleiefaktura blir sendt til deg ca. den 14 dager før forfall hver måned med forfallsdato den 1. påfølgende måned. F.eks. vil husleien for september sendes til deg ca. 14 dager før, med forfallsdato 01.09.
Vi tilbyr e-faktura og Vipps for betaling av husleie.
Vi tilbyr ikke betalingsutsettelse.
Hvordan du kan spare energi
Ved å spare inn på strømforbruket skåner du miljøet og bidrar til å holde strømkostnadene nede:
- Skru ned varmen, men ikke helt av, når du reiser bort.
- Skru av varmen mens du lufter.
- Skru av lyset når du går ut av et rom eller boligen.
- Skru elektriske apparater helt av når du ikke bruker dem.
Regulering av husleien - Årlig indeksregulering
Våre leiekontrakter og deres respektive husleie endres i samsvar med endringen i konsumprisindeksen. Forutsetningen for en slik endring er at det har gått ett år fra leieavtalen ble inngått, eller det har gått ett år siden forrige gang leien ble regulert.
Indeksregulering skal varsles minst én måned før leieendringen iverksettes. Varsel kan tas inn i leiekontrakten.
Det er enkelt å selv regne ut hvordan man kan endre leien med bakgrunn i endringen i konsumprisindeksen. På Statistisk Sentralbyrå sine nettsider finner man en kalkulator som raskt regner ut hvor mye man endre husleien med.
Kan jeg bruke depositumet som betaling for husleie?
Det er ikke mulig å trekke husleie fra depositumet i løpet av leieperioden.
Hva skal jeg som leietaker vedlikeholde?
Du skal undersøke røykvarsler og brannslukningsutstyr, samt bytte batterier i røykvarslere. Du skal også vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere, løst inventar og utstyr. Med løst inventar og utstyr menes for eksempel alle møbler som tilhører utleier, kjøleskap og vaskemaskin. Vedlikehold av alt annet enn dette er det utleier som har ansvaret for. Skader du noe, har du ansvaret for å utbedre dette selv. Hvis en gjenstand som du skal vedlikeholde er så slitt eller ødelagt at det er billigere å kjøpe ny enn å reparere, er det utleier som må skifte den.
F.eks. hvis en vaskemaskin må skiftes ut fordi det ikke lønner seg å reparere den, er det utleiers ansvar. Men hvis vaskemaskinen kan bli reparert ved å skifte én del, er det du som har vedlikeholdsansvaret. Dersom leietaker ikke oppfyller pliktene, vil utleier kunne påberope seg misligholdsbeføyelser etter husleieloven. Dette innebærer at utleier kan være berettiget til å kreve retting av det mangelfulle forholdet, heving av husleieavtalen, fraflytting fra leieobjektet og erstatning.
Eksempler på punkter leietaker er ansvarlig for:
- Mistet nøkkel/låst seg ute
- Tett toalett
- Tette avløpsrør
- Sprukket/knust vindu
- Rengjøre vifter/ventilasjon
- Bytte lyspære
- Bytte sikringer
- Ny lås til postkassen
- Rengjøring av oppvaskmaskiner eller andre husholdningsapparater som ikke fungerer på grunn av mangel på vedlikehold
*Generelt Ved brudd på leiekontrakten, herunder husordensreglene, blir leietaker erstatningsansvarlig i henhold til husleieloven og leiekontrakten. For enkelte typer kontraktsbrudd beregnes erstatningen i form av standardiserte gebyrer. Disse er beregnet på grunnlag av de kostnader og ekstraarbeid dette påfører utleier.
Hvem betaler for vedlikeholdet?
Det du har plikt til å vedlikeholde, må du også betale for. Det vil si at hvis du har ansvaret for at veggene skal males, må du både betale kostnadene for at jobben blir gjort og utgiftene til maling.
Hva er mine plikter som en leietaker?
Du er ansvarlig for å følge leieavtalens bestemmelser, betale husleie, behandle boligen med aktsomhet og vedlikeholde leiligheten du bor i. Leiligheten skal kun brukes til beboelse og må ikke brukes slik at andre beboere eller naboer påføres sjenanse eller ulempe.
- Enhver leietager plikter å si ifra innen 14 dager dersom det er en større mangel ved boligen etter overtagelse.
Leier plikter å erstatte og straks melde fra om all selvforskyldt skade og all skade som skyldes personer leietager har gitt adgang til boligen. Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold
Røyking i leieobjektet er ikke tillatt
Dyrehold er ikke tillatt uten utleiers godkjenning
Leieren kan ikke uten utleierens samtykke foreta forandringer i husrommet eller på eiendommen for øvrig.
- Leietager plikter videre å holde boligen og eiendommen i den stand som følger av leieavtalen og husleieloven - Husleieloven kapittel 5. Partenes plikter i leietiden.
Slik skaper du godt inneklima i boligen din
Godt inneklima er viktig både for deg og boligen. Boligbygg Oslo KF gir deg gode råd om hva du kan gjøre for å skape godt inneklima. Se video produsert av Boligbygg Oslo KF - Slik skaper du godt inneklima i boligen din
Hva gjør jeg om jeg mister nøklene?
Leietaker plikter å ta godt vare på utleverte nøkler/nøkkelkort og må omgående melde fra ved tap av disse. Benytt kontakt-oss-skjema
- Innenfor utleiers åpningstid (Mandag-fredag fra 08:00 til 16:00) ta kontakt med ansvarlig forvalter. Se oversikt under «Våre adresser».
- Utenfor utleiers åpningstid (Mandag-fredag fra 08:00 til 16:00) Ta kontakt med låsesmed for å bytte låssylinder, om ønskelig på egen regning. Eller vente til ordinær kontortid.
- For beboere med nøkkelkort - se punkt om "Jeg har behov for å kontakte Vektertjenesten"
Utleier kan ikke garantere for at det foreligger en nøkkelkopi til leiligheten.
Priser:
- Systemnøkkel, kr. 700,-
- Ordinær nøkkelkopi/ Ny postkasse nøkkel/ nytt nøkkelkort, kr. 300,-
- Dersom vi må bytte sylinder, påløper det en kostnad på kr 1.500,- som dekker materialer og timer/arbeid for vaktmester/ låsmontør.
- Ny nøkkelkopi/ nytt nøkkelkort hentes/ leveres etter avtale med utleier
Jeg har behov for å kontakte Vektertjenesten
Dersom du ser eller opplever støy, husbråk, uønsket opphold av personer i fellesarealer eller har behov for Innlåsing i din bolig*.
Utenfor vår kontortid kan du ringe til
- Toma Security på telefon: 22 20 70 00
- Securitas Bomiljø på telefon: 22 97 10 70.
Med vekterens tilstedeværelse vil vi redusere uønsket ferdsel og adferd. Vekteren vil utføre inspeksjoner med forskjellig omfang, til varierende tider, ut ifra hva som er avtalt.
Hverdager mellom kl 08:00-16:00 ber vi om at du tar kontakt med oss på telefon 23 13 30 30. Oppgi adresse slik at du får prate med riktig forvalter.
Merk: Dersom du har låst deg ute av boligen kan vekter hjelpe deg, men det vil medføre et innlåsningsgebyr. Innlåsing i bolig vil bli fakturert med 1000 kr i utleiers åpningstid. Ellers er satsen 2000 kr.
Leietakere som ved sjenerende støy/festing forårsaker at vekterselskap må rykke ut vil bli fakturert for utrykkingen. Innringer blir ikke fakturert.
Jeg har et problem med oppvaskmaskinen
Ved problemer med oppvaskmaskinen må du:
- Sjekk sikringsskap
- Kontroller at maskinen får vann ved å skru på tappen som sitter på kjøkkenkranen eller i skapet under kjøkkenvasken.
- Sjekk at stikkontakt er tilkoblet
- Sjekk at sluket i maskinen er godt renset
- Feilsøke etter manual/ bruksanvisning (denne finner du ofte ved å søke opp "manual-merke-modell"
Dersom hvitevaren ikke lar seg fikse, ta bilde av produkt og/eller serienummer og send inn til ansvarlig forvalter for videre
Jeg har et problem med komfyr/stekeovn/platetoppen
Ved problemer med komfyr/stekeovn/platetoppen må du:
- Kontrollere aktuell(e) sikring(er) i sikringsskapet
- Feilsøke komfyr/ platetoppen etter manual/ bruksanvisning for (denne finner du ofte på nett ved å søke opp "manual-merke-modell")
- Kontrollere og feilsøke tilhørende komfyrvakt(feilsøke og omstarte komfyrvakt, se veiledning her)
Tips 1: Dette gjør du når komfyrvakten piper - Se video produsert av Boligbygg Oslo KF - her
Tips 2: Komfyrvakt, alternativt sjekk ut komfyrvakt.no/support/privat/#faq eller ring: 90824101
Dersom hvitevaren ikke lar seg fikse, ta bilde av produkt og/eller serienummer og send inn til ansvarlig forvalter for videre
Jeg har et problem med AquaSafe Lekkasjestopper(e)
Flere av våre leiligheter er utstyrt med Høiax AquaSafe lekkasjestopper. Denne registrerer lekkasje fra sensortapen og aktiverer magnetventilen som stenger vannet. Den vil også kutte strømtilførselen til strømstikket på lekkasjestopperen.
For mer informasjon, se monterings- og bruksanvisning:
Bruksanvisning_AquaSafe Lekkasjestoppere med enkel ventil
Bruksanvisning_AquaSafe Lekkasjestoppere med dobbel ventil
Dersom hvitevaren ikke lar seg fikse, ta bilde av produkt og/eller serienummer og send inn til ansvarlig forvalter for videre
HVA GJØR JEG VED VANNLEKKASJE?
- Forsøk å stoppe vannlekkasjen etter beste evne. Dette kan gjøres ved å finne stoppekran i leiligheten som typisk er på badet eller under kjøkkenvask.
- Hverdager mellom kl 08:00-16:00 ber vi om at du tar kontakt med oss på telefon 23 13 30 30. Oppgi adresse slik at du får prate med riktig forvalter. Utenfor vår kontortid kan du ringe til Toma Security på telefon: 22 20 07 00 ELLER Securitas Bomiljø på telefon: 22 97 10 70.
- Avvent videre prosess fra utleier
HVA GJØR JEG OM STRØMMEN GÅR?
- Sjekk sikringsskap i kjeller, oppgang eller leiligheten.
- Sjekk at strømregningen er betalt.
- Dersom strømmåleren din blinker rødt, finnes det ingen kunde på anlegget. Ta kontakt med Elvia
HVA GJØR JEG OM JEG OPPDAGER SKADEDYR ELLER INSEKTER I LEILIGHETEN?
Skadedyr og insekter kan være harmløse, noen er plagsomme og andre er direkte skadedyr. www.anticimex.no er en nettside med informasjon om hva du kan gjøre, og hvordan du kan identifisere skadedyr. Dersom du mistenker at det er skadedyr i din leilighet, ta umiddelbart kontakt med utleier.
Tips vedrørende veggdyr:
Veggdyr er billelignende, blodsugende innsekter som bosetter seg i eller ved din seng eller sofa. De ødelegger verken bygninger, klær eller møbler, men livnærer seg på å suge blod fra mennesker, omtrent som en mygg.
Når du er på reise bør du alltid sjekke seng og madrass for spor av veggdyr. Finner du veggdyr eller spor av de må du forlange nytt hotellrom. Vær forsiktig med å kjøpe brukte senger, eller å ta i bruk senger noen har satt fra seg. Sengen skal eventuelt fryses ned før den tas i bruk. Har du mistanke om at du har veggedyr med deg hjem må du ta kontakt umiddelbart for å få fryst ned bagasjen.
Ser du sorte merker på sengen, får stikk på kroppen eller røde flekker og hevelser i huden? Ta kontakt med utleier umiddelbart.
Jeg ønsker å få en samboer, er det ok at personen flytter inn?
Det er som regel ikke noe problem å få en samboer i leiligheten, men av sikkerhetsmessige årsaker skal vi få beskjed om det, slik at vi som gårdeier har kontroll på antall og hvem som bor i leiligheten.
Kan jeg fremleie boligen?
Du kan søke om å fremleie boligen, men har ikke krav på dette. Eventuell fremleietaker må oppfylle samme vilkår som opprinnelig leietaker og være godkjent av utleier. Ved fremleie av din bolig står du fullt ansvarlig overfor utleier for alle økonomiske forhold knyttet til leieforholdet, og fremleie innebærer derfor betydelig økonomisk risiko for deg. Dette omfatter også løpende leiebetaling, og eventuelle skader og mangler ved tilbakelevering av boligen
Finner du ikke svaret du lurer på? Kontakt oss.